Tuesday, June 11, 2013

pokok hidup subur selama 40 tahun didalam botol tertutup.



Tukang kebun bernama David Latimer, berjaya mencipta percubaan yang sangat menakjubkan. Ia membuat taman kecil yang diletakkan di dalam botol, selepas 40 tahun ternyata taman itu tumbuh subur walaupun tidak pernah disiram.



David, ingin menguji sebuah teori di mana sebuah tumbuhan dapat bertahan di persekitaran tanpa diberi air. Ia menaruh empat bibit tanaman di dalam botol itu. Tiga daripada empat bibit itu telah mati, namun bibit dari tanaman yang biasa disebut Spiderworts atau Tradescantia ini terus tumbuh walaupun tanaman ini tidak dirawat.“Saya memulakan menananmnya pada tahun 1960.

 Saya punya idea ini kerana ingin melihat apakah tanaman boleh bertahan dalam persekitaran yang terpencil,” ungkap David.

Demikian dikutip dari Mirror, Jumaat (25/1/2013).-->“Ini adalah sebuah percubaan untuk melihat berapa lama tanaman-tanaman itu akan berlangsung. Tanaman Tradescantia terus tumbuh hingga memenuhi botol. Padahal saya hanya menyiram dua kali pada awal 1970, “tambah pesara jurutera elektrik ini.Untuk bertahan hidup, tanaman itu menyerap tenaga suria dari sinar matahari, dan air yang dihasilkan dari kelembapan karbon dioksida dan nutrisi dihasilkan dari daun-daun yang telah membusuk. Proses ini juga boleh menghasilkan oksigen.* Sumber asal okezone.com