Thursday, May 9, 2013

Keychain Haiwan Hidup


Menurut laporan berita media di Cina, trend terbaru yang paling hangat di China adalah melibatkan penjualan ikan secara langsung, atau penyu Brazil atau salamander gergasi muda yang berada di dalam beg plastik kedap udara untuk dijadiakan keychain.Penjual keychain tersebut di jalan memberitahu bahawa air adalah nutrien yang kaya,tetapi tanpa oksigen yang cukup dan makanan yang sedikit ,haiwan itu dapat hidup untuk hanya beberapa hari sahaja.Setiap keychain dijual selama 10 yuan (RM 5).

Di ChinaUndang-undang untuk kekejaman haiwan hampir tidak wujud. tetapi baru-baru ini negara ini telah mengharamkan haiwan yang berada didalam sarkas di mana mereka paksa untuk melakukan pertunjukkan yang tidak dapat dibayangkan.

Negara ini mempunyai Undang-undang Perlindungan untuk Haiwan Liar sahaja. Ikan dan reptilia tidak berada di dalam kategori ini dan oleh itu undang-undang tidak boleh melindungi mereka.

Aktivis hak haiwan telah menyuarakan bantahan terhadap penjualan keychain ini, tetapi tanpa undang-undang untuk menyokong pendapat mereka,semuanya adalah sia-sia.








No comments: